leaderboard

Cara Mencukur Rambut Kemaluan Anda

716916 intro.jpg

Mencukur rambut kemaluan adalah sebuah tren yang seksi bagi semakin banyak lelaki dan wanita, namun kegiatan ini memerlukan beberapa kecekapan untuk dapat dilakukan dengan baik. Sekiranya Anda seorang lelaki ataupun wanita, proses ini dilakukan lebih kurang sama, iaitu menghilangkan rambutnya dan menghindari iritasi. 

Bahagian 1 dari 3 : Mempersiapkan Rambut Kemaluan Agar Siap Dicukur

1. PANGKAS TERLEBIH DAHULU RAMBUT KEMALUAN ANDA

Shave Your Pubic Hair Step 1 Version 3.jpg

Pisau cukur direka untuk mencukur rambut yang cukup pendek dan akan cepat tersumbat dan menjadi tumpul apabila digunakan untuk rambut panjang. Untuk mengurangkan rambut kemaluan tersebut, tarik rambut dengan lembut, menjauh dari tubuh dan kemudian potong dengan gunting kecil yang tajam, atau diutamakan dengan alat pemotong rambut (clippers) kerana beberapa di antaranya dilengkapi dengan keselamatan. Sebagai alternatif, gunakan perapi aksi-gunting elektrik "tanpa kepala berputar" (electric scissor-action trimmer "without rotating heads"). Potong sehingga anda mendapatkan rambut yang lebih pendek daripada 0.6 cm.

Apabila anda masih baru mengenal tentang tata rambut kemaluan, anda mungkin perlu membiarkan rambut kemaluan pendek selama beberapa hari, kerana hal ini akan membolehkan anda untuk terbiasa dengan perasaan tidak mempunyai rambut di kawasan peribadi.

Apakah anda terkenal ceroboh dengan tangan anda dan kerap menjatuhkan barang dan sebagainya? Anda sepertinya perlu mengelakkan penggunaan gunting pada kawasan sensitif seperti kemaluan. Anda perlu memotong rambut kemaluan dengan sangat pendek, jadi apabila fikiran tentang perlu menggunting di sini dan menggunting di sana membuat anda sedikit takut, pilihlah perapi rambut elektrik. Dengan perapi ini, mata pisau alat tersebut tidak akan boleh terlalu dekat dengan kulit namun cukup dekat untuk memotong rambut kemaluan anda.



2. LEMBUTKAN RAMBUT DAN FOLIKEL RAMBUT ANDA DENGAN AIR ATAU BERENDAM AIR PANAS

Shave Your Pubic Hair Step 2 Version 3.jpg

Langkah ini akan membuat rambut kemaluan yang kasar menjadi jauh lebih mudah untuk dicukur. Hal ini mungkin kelihatan seperti langkah yang berlebihan, namun akan membuat proses yang lumayan panjang itu menjadi jauh lebih mudah ditangani.

Anda tidak punya cukup waktu untuk mandi atau berendam dengan air hangat? Maka cukup tutupi daerah rambut kemaluan anda dengan tuala kecil basah yang hangat selama kira-kira lima minit untuk mendapatkan kesan yang sama. [1]

Para ahli tentang cara mencukur rambut kemaluan akan memberitahu anda bahawa adalah penting untuk melakukan eksfoliasi sebelum dan sesudah mencukur rambut kemaluan. Walaupun sebahagian besar cadangan hanyalah melakukan eksfoliasi selepas mencukur. Melakukan eksfoliasi sebelum mencukur akan membuat seluruh rambut benar-benar sejajar keluar sambil melepaskan kulit-kulit mati, yang akan membolehkan mencukur yang lebih pendek dan mengurangkan kemungkinan kulit anda tersangkut atau tercalar oleh pisau cukur. Jadi, jika anda sempat, eksfoliasi kawasan kemaluan anda sebelum memberikan buih pada kawasan tersebut.

3. BERIKAN BUIH UNTUK MENGELAKKAN IRITASI

Shave Your Pubic Hair Step 3 Version 3.jpg

Gunakan busa, krim atau gel cukur tanpa aroma untuk memberikan buih pada rambut kemaluan anda. Anda disyorkan untuk menggunakan buih atau krim cukur yang direka untuk mencukur rambut kemaluan daripada yang dirancang untuk rambut pada wajah. Keduanya sangat berbeza. Dan seperti nasihat yang sudah sering didengar tentang mencukur rambut kemaluan, Jangan pernah mencukur rambut kemualuan anda tanpa pelincir.

Selalu ujian krim cukur tersebut pada bahagian lain di tubuh anda sebelum anda mula sapukan pada rambut kemaluan anda, kerana beberapa orang mengalami reaksi alergi terhadap produk-produk tertentu.

Hanya kerana sebuah produk dipasarkan sebagai produk untuk wanita, bukan bermakna produk tersebut hanya boleh dipakai oleh para wanita. Krim pencukur untuk wanita umumnya lebih lembut dari krim cukur untuk lelaki. Selain itu, krim pencukur lelaki kerap diberi pewangi, yang boleh menyebabkan iritasi dan rasa menyengat. [2] Anda tentu tidak ingin mengalaminya. Apabila anda seorang lelaki, pergilah menyamar dan belilah produk krim cukur wanita di kedai pada larut malam atau diam-diam ambil sedikit krim cukur milik kekasih / teman sebiliknya / atau adik perempuan anda; dia tidak akan menyedarinya.



Bahagian 2 dari 3 : Mendapatkan Hasil Cukur Terbaik

1. AMBIL PISAU CUKUR ANDA

Shave Your Pubic Hair Step 4 Version 3.jpg

Gunakan pisau cukur yang masih baru . Semakin baru pisau cukur anda , semakin baik hasil kerjanya . Mudah - mudahan , pisau cukur tersebut mempunyai banyak mata pisau dan ciri-ciri yang bagus dan semacam gel pada sisi - sisi pisau cukur untuk mengurangkan keperluan anda akan pelincir pada saat mencukur . Tidak peduli apa pun warnanya , jika pisau cukur tersebut tajam dengan mata pisau tiga atau lebih , maka pisau cukur itu tidak hanya akan lebih mudah untuk anda gunakan tetapi juga lebih selamat untuk kulit anda .

Apakah anda tidak ingin selalu membeli pisau cukur baru ? Maka pastikan anda selalu merawat pisau cukur yang anda gunakan kembali . Miliki satu pisau cukur yang hanya digunakan untuk rambut kemaluan anda dan jangan lupa untuk membersihkannya setelah anda selesai bercukur . Namun jangan biarkan pisau cukur tersebut dalam keadaan basah - air boleh mempercepatkan hakisan pada mata pisau dan membuatnya tumpul .

2. TARIL KULIT ANDA DENGAN KENCANG

Shave Your Pubic Hair Step 5 Version 3.jpg

Apabila kulit anda kendur , anda akan melukai diri sendiri . Pisau cukur hanya boleh bekerja dengan baik pada permukaan yang hampir rata . Tarik kulit anda dengan kencang menggunakan tangan yang bebas dan pegang dengan kuat , membuat anda mudah melihat target yang harus dicukur .

Permudah diri anda sendiri dan mula mencukur daripada bawah pusar anda , dengan menarik kulit yang berada tepat di atas garis rambut yang sudah diberi buih ke atas . Bagaimana anda akan meneruskan proses mencukur setelah langkah tersebut terserah pada anda . Mencukur semua rambut sampai habis ? Membuat bentuk angka 8 ? Membuat tulisan dengan huruf besar - besar ? Anda adalah kanvas anda sendiri dan lagi pula seni itu mengikuti kehidupan , namun setelah beberapa jam mengurung diri di dalam bilik mandi dan membuat seni tulis rumit pada rambut kemaluan anda , orang lain mungkin akan mula bertanya - tanya .

3. CUKURLAH DENGAN PERLAHAN DAN LEMBUT

Shave Your Pubic Hair Step 6 Version 2.jpg

Ada dua hal yang perlu diingat di sini: mencukur mengikuti arah tumbuh rambut akan mencegah iritasi dan rambut yang tumbuh ke dalam. Sementara mencukur melawan arah tumbuh rambut akan menyebabkan hasil yang lebih pendek. [3] Ketahuilah kedua hal ini dan pertimbangkan situasi anda. Apabila ada mempunyai kulit yang sangat, sangat sensitif, anda sepertinya harus tetap mencukur mengikuti arah tumbuh rambut, walaupun hal itu akan membuat rambut kemaluan anda dua kali lebih panjang daripada hasil yang anda inginkan.

Ketika ada beralih untuk mendapatkan hasil cukur yang lebih pendek, cubalah untuk mencukur menyeberangi arah tumbuh rambut. Sebagai contoh apabila rambut tersebut tumbuh ke bawah, cukurlah ke kiri atau ke kanan. Biasakan diri anda untuk merasakan pertumbuhan rambut daripada cuba untuk melihatnya. Tidak bergantung kepada mata anda akan membantu keseluruhan proses menjadi lebih cepat.

Jangan berlebihan semasa mencukur. Cukur suatu kawasan sebanyak yang anda perlukan untuk menghilangkan rambut tersebut. Apabila anda mencukur satu daerah berkali-kali, kemungkinan besar kawasan itu akan meradang.

Pada peringkat awal mencukur, anda mungkin akan menemui fakta bahawa mencukur rambut kemaluan anda dua hari berturut-turut menyebabkan benjolan merah dan / atau rasa gatal. Lompati beberapa hari di antara setiap proses pencukuran sehingga kulit anda terbiasa dengan perubahan tersebut.

4. JANGAN LUPAKAN KAWASAN PUNGGUNG ANDA

Shave Your Pubic Hair Step 7 Version 3.jpg

Apabila anda pernah melakukan pembersihan rambut dengan lilin (wax) anda akan tahu rasanya ketika anda berfikir bahawa sang terapi sudah selesai menuang lilin panas pada kawasan kemaluan anda namun kemudian dia menyuruh anda membalik badan untuk menuang lilin pada kawasan punggung anda. Ya, sang ahli terapi akan membersihkan celah tubuh yang begitu mudah anda lupakan. Nah, itu juga berlaku untuk situasi ini, apabila anda ingin mencukur habis rambut kemaluan anda.

Semak semula sekali atau dua kali dengan tangan anda yang bebas. Di cermin mungkin kelihatan seolah anda sudah memotong semua bahagian rambut, namun apa benar begitu? Apabila anda ingin benar-benar bebas dari rambut, artinya harus tidak ada rambut di bahagian atas, bawah, dalam, luar, belakang, depan dan di mana pun.

Jika anda ingin benar-benar mencukur bersih rambut kemaluan anda, ketahuilah bahawa tidak mempunyai rambut kemaluan sama sekali boleh meningkatkan kemungkinan anda untuk dijangkiti dan menyebarkan satu atau dua Penyakit Menular Seksual atau PMS (yaitu, virus Papiloma Manusia dan moluskum kontagiosum). Walaupun moluskum kontagiosum tidak terdengar seperti penyakit berjangkit seksual yang biasanya, namun secara teknikal penyakit tersebut termasuk sebagai PMS.

5. BERSIHKAN KOTORAN YANG ANDA HASILKAN

Shave Your Pubic Hair Step 8.jpg

Apabila anda membiarkan saluran bilik mandi umum tersumbat penuh dengan rambut kemaluan anda , anda akan dipulaukan atau dihukum untuk membuang sampah selama berminggu - minggu atau diolok - olok oleh semua rakan sebilik anda . Elakkan kejadian memalukan , bersikaplah sopan dan bersihkan bilik tersebut selepas anda mencukur diri anda sendiri.

Paling mudah untuk memotong rambut kemaluan di atas tandas dan paling mudah untuk mencukur rambut kemaluan di bawah pancuran bilik mandi jika dilihat dari sisi lebih mudah untuk dibersihkan . Selepas anda selesai , amati saluran air , lantai , tuala dan pisau cukur anda . Tidak ada barang bukti yang boleh tertinggal di tempat kejadian.



Bahagian 3 dari 3 : Menghindari Kulit Kemerahan dan Gatal

1. LAKUKAN EKSFOLIASI UNTUK MENJAGA KULIT ANDA TETAP BERSIH

Shave Your Pubic Hair Step 9 Version 2.jpg

Selain untuk meluruskan rambut kemaluan anda dan mencegahnya agar tidak tumbuh ke dalam, eksfoliasi juga menghilangkan seluruh kulit mati yang tertinggal di atas permukaan kulit selepas mencukur. Cuci lembut kawasan kemaluan anda dengan sabun badan biasa. Ini akan membantu membersihkan apa pun yang mungkin menutup pori-pori anda dan menyebabkan rambut yang tumbuh ke dalam dan menghasilkan jangkitan. Apa gunanya mencukur rambut kemaluan kalau hanya akan digantikan oleh lebam-lebam merah kecil?

Berikut ini adalah tip dari para profesional: Gunakan scrub gula ketika anda melakukan eksfoliasi untuk membuat kulit anda selembut kulit punggung bayi. Apabila anda tidak mempunyai bahan penggosok tersebut, siapkan pes soda kue. Ubat ini juga akan memberikan sentuhan akhir untuk proses mencukur ini.

Apabila anda seorang wanita, jangan biarkan sabun melewati daerah labia anda. Faraj anda diatur secara semula jadi oleh tubuh anda dan tidak perlu dibersihkan dengan bahan apa pun selain air. Malah, sabun sering mengganggu keseimbangan pH (yang secara semula jadi kadarnya rendah untuk menangkis bakteria yang tidak bersahabat), membuat faraj lebih terdedah kepada jangkitan.

2.  GUNAKAN MINYAK TELUR (EGG OIL)

Minyak telur mengandungi pelbagai zat bioaktif yang mencegah jangkitan atau keradangan dan membantu kulit yang mengalami iritasi agar lebih cepat sembuh kembali ke bentuk semula .

Pijatkan minyak telur secara saksama ke kawasan yang dicukur sebanyak dua kali sehari selama seminggu .
Diamkan minyak tersebut pada kulit anda sehingga waktu mandi berikutnya . Tidak perlu mencuci kerana minyak tersebut mudah diserap ke dalam kulit .


  1. 3. BILAS RAMBUT KEMALUAN YANG MASIH TERSISA, TEPUK-TEPUK DAERAH ITU AGAR KERING DENGAN LEMBUT DAN BERI PELEMBAP
Shave Your Pubic Hair Step 10 Version 2.jpg


Lidah buaya, minyak bayi, atau pelembab yang dirancang untuk kawasan sensitif boleh dipakai. Minyak telur mengandungi imunoglobulin yang boleh menghindarkan timbulnya ruam akibat mikroabrasi. Elakkan penggunaan pelembap yang mungkin mengandungi pewangi dan pewarna.

Apapun itu, cukup pastikan pelembap tersebut tidak diberi pewangi dan tidak penuh dengan minyak wangi yang boleh menyebabkan iritasi. Dan sudah pasti elakkan alkohol lelaki-yang hanya akan memberikan rasa terbakar. Apabila dipakai di wajah saja boleh begitu sakitnya, bayangkan apabila anda gunakan pada kemaluan anda.

Bag Balm adalah pelembap yang paling bagus. Balsam ini tersedia di Wal-Mart, CVS, Walgreen dan di pasar raya mana-mana di Amerika Syarikat. Bag Balm bekerja seperti Carmex, namun ini untuk seluruh tubuh anda.

Minyak bayi dapat menurunkan kualiti kondom lateks. Sehingga apabila anda merancang untuk melakukan hubungan seks selepas, gunakan bahan pelembap lain.

4. BERHATI-HATILAH JIKA ANDA MEMBEDAKI KAWASAN KEMALUAN ANDA

Shave Your Pubic Hair Step 11 Version 2.jpg

Bedak menyerap peluh dan minyak di sekitar kawasan kemaluan , yang boleh mengurangkan iritasi dan lebam - lebam . Namun , pemberian bedak harus dilakukan dengan perhatian tambahan agar bedak tidak mengenai kawasan sensitif dari faraj atau zakar . Selain itu , anda harus mengelakkan menyekat kulit , yang boleh menyumbat liang - liang dan mendorong timbulnya jerawat .

Para wanita tidak boleh memberikan bedak talk pada kawasan kemaluan mereka , kerana hal ini berkaitan dengan peningkatan risiko kanser ovari . Bahkan , bedak talk tidak lagi digunakan untuk pelincir kering pada sarung tangan bedah kerana talk dipercayai akan berubah menjadi racun apabila diterapkan pada rangkaian mukosa .

5. BERSIHKAN KAWASAN KEMALUAN ANDA DENGAN PINSET

Shave Your Pubic Hair Step 12 Version 2.jpg

Bahkan tukang cukur paling berpengalaman dan pisau cukur mahal pun akan terlepas sehelai atau dua helai rambut di mana - mana . Turun pinset dan teruskan apa yang sudah dihasilkan oleh pisau cukur anda . Rasa sakit dari menggunakan pinset hanya berlangsung dalam masa beberapa saat , anda boleh mengatasinya .



TIPS

  • Jika anda mula berasa gatal atau mengalami lebam-lebam, sapukan losyen di atasnya. Jangan garuk bahagian tersebut kerana hanya akan memperparahnya.

  • Pisahkan pisau cukur yang anda gunakan untuk kawasan kemaluan dari pisau cukur yang anda gunakan untuk wajah atau ketiak anda.

  • Ingat bahawa alat kelamin anda sangat sensitif baik untuk lelaki atau wanita dan kemaluan anda mungkin memerlukan masa untuk membiasakan diri dengan perasaan dicukur. Selepas empat atau lima kali mencukur, kepekaan ini biasanya akan berkurangan. Anda mungkin tidak akan mendapatkan hasil cukur yang halus sempurna, sehingga anda menjadi lebih berpengalaman dalam mencukur rambut kemaluan anda.

  • Tunggulah sekurang-kurangnya selama 30 minit selepas bangun tidur sebelum mencukur. Semasa tidur, cecair berkumpul di bawah kulit anda, menyebabkan kulit anda sedikit lebih menggembung.

  • Menggunakan pisau cukur yang bagus adalah cara yang terbaik daripada menggunakan pisau cukur sekali pakai, untuk mendapatkan hasil cukur yang lebih pendek dan lebih baik. Anda mungkin perlu menggunaan pisau cukur yang berbeza atau menukar mata pisau pisau cukur anda untuk kawasan kemaluan anda.

  • Gunakan krim ruam lampin pada lebam-lebam kemerahan.

  • Tidak perlu mencukur rambut kemaluan anda setiap hari, tunggu beberapa hari sebelum mencukur kemaluan anda kembali untuk mengelakkan iritasi dan munculnya benjolan.






0 Komentar untuk "Cara Mencukur Rambut Kemaluan Anda"

 
Copyright © 2014-2015 Gilerrr Sembang - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info